mänsklighetsfilosoferingar

text & bild: Ängeln

när man kommer till lugnet & får vara nära naturen då kan man oxå se allt från ett annat perspektiv. när man inte är nära det man kanske ibland behöver vara från. alla behöver paus från olika saker å jag behöer paus från människor som inte står mig nära.

vi matas med livsöden & relationer av olika slag å jag undrar om det är då tillgängligheten på mat & relationer blev för stor som vi förvandlades till en annan sorts jägare med jakten efter den eviga lyckan som aldrig kommer. vi formar vår egen värld men vi klarar inte av att leva i den utan blir lika sjuka som världen vi lever i. för vad är egentligen meningen med att leva? den frågan har alltid följt oss, men är det inte så att vi nånstans tappat kontrollen över hur vi söker svaret på det & jagar med vapen vi inte har licens för på jaktmarker vi inte förtjänar.

när vår tillvaro går ut på att jaga sin egen lycka utan att tänka på konsekvenserna om hur vi jagar då tror jag vi egentligen redan har hittat svaret på livets gåta. men vi väljer att ignorera svaren å jagar vidare utan en tanke på hur vi behandlar människor omkring oss. när vi redan har valt att leva i en ytlig värld med ytliga känslor för att egot är för stort då har vi redan jagat rätt på det vi egentligen inte jagade från början å vi kan inte längre minnas varför vi egentligen jagar alls

människan har blivit grym i sin egoistiska livsstil å jag är en av dom få kvar som inte är rädd för ensamheten. är det rädslan som är nyckeln till allt? för den känslan är nog grymmare än allt annat, ensamheten! men varför är då människan så dum att hon förstör dom relationer hon har till dom som ger henne allt å får panik i sin ensamhet å kastar skit på dom som hjälpte henne på vägen? av samma anledning, att jaga är lättare än att fly. att om man erkänner dom fel man gör är en större förlust än den man förlorade. det är bara beviset jag behöver på varför jag inte längre jagar.

när man funderar på det så är det då helt plötsligt inte så konstigt att man blir ensam när man väljer att inte längre offra sig för andra, för varför skall jag släpa vapen åt någon som inte förtjänar att jaga alls? då lyckan inte är ett byte man kan jaga med vapen av egoism eller grymhet så är det inte mer konstigt än att jag inte längre är den som levererar lycka till dom som inte kan se utan väljer att leva utan insikt.

varför har då världen blivit ett kaos å människorna i den sjukare för varje dag? är det för att vi försöker utrota oss själva eller har vi bara tappat kontrollen om vad vi egentligen kanske från början inte borde ha sökt svaren på. har vi utvecklats mer än vad vi själva klarar av å glömde bort att livet egentligen är just bara det, livet. allt som är i det har vi ju själva slängt dit utan att tänka på vad som sker med oss när vi skapar våra egna spelregler utanför dom vi föds med.

när skall vi förstå att livet egentligen bara handlar om att leva. leva för vår egen skull å förstå att allt annat bara är bonus. när du trampar på någon annan  för att du inte får det du själv vill ha, kommer du då ihåg att du själv gråter ibland för att någon annan trampat på dig? när du hellre har kontakt genom en apparat i stället för genom en kram då kanske du skall fundera på om du är lyckligare så eller om du bara väljer att leva så.

jag lever idag, jag väljer att leva för min egen skull å jag väljer att dom som trampar på mig inte längre får vara min vän. jag väljer att leva i verkligheten för att bara besöka bubblan av ytlighet för att det ger mig spänningen ibland. om man är någon att ha så bryr man sig om mig å mina älskade barn i verkligheten mer än bara ibland!

 

 

pössar

 

Kommentera

