egoterapifunderingar

text & bild: Ängeln

 

hur skriver man om något man är upphovsmakare som är så personligt som min egoterapi utan att lämna ut sig eller att tolkas som någon som tror sig vara överkunnig i ett ämne som för mig faktiskt bara är mitt sätt att tänka & jobba med mig själv. för det är egentligen historien som ligger bakom det som ni nu kan läsa om här i bloggen. det är jag som själv skapat den här bloggen från början till slut & allt i den. det var tre år sen men bloggen fanns på ett annat ställe förut, på ett annat sätt. det var något som tillhörde den gamla jag men konceptet lever vidare fast på ett annat, bättre sätt. kan tyckas märkligt men ni får nog ta till tanke om exempelvis författare som skapar sig en identitet genom sitt skrivande, så oxå jag. för det är & förblir en del av mig.

egentligen är det enkelt, för när man är en av dom som inte vill gå genom sitt liv med en ryggsäck fylld av bitterhet & ha en roll som många tyvärr väljer att ha, offerrollen, då kan detta vara en väg. jag valde i alla fall att hitta ett eget sätt att jobba med mig själv den dag för tre år sen då jag förstod att min sorg & mina tårar, mina sår endast berodde på att jag själv tillät dom. det är bara mitt eget beteende-mönster som satt mig i dom situationer som jag valde gång på gång & som jag nu en gång till fått ett återfall i. nu börjar jag om från början, för det är väl så att om man tar ett steg bakåt så är det viljan man måste plocka upp som ligger i starten, inte tjurigheten i slutet.

hur det än blev & hur mina känslor än må vara av dom männsikor som skadat mig på olika sätt så är jag ändå ansvarig över mig själv, det handlar inte om vad dom kan göra eller säga för att på nåt konstigt sätt hela  eller hjälpa till. jag tror inte på den formen av terapi, då man aldrig kan söka sin egen lycka genom andra & då inte heller helanade eller läkande. man kan bara få verktygen eller insikten att göra det jobb man måste göra med sig själv för att skapa sitt eget liv & sin egen person.

det är många år & många upplevelser bakom det jag nu väljer att skriva om i min blogg. många sorger, mycket glädje, många erfarenheter. om jag skulle berätta dem alla skulle det bli en bok utan slut & för mig är det inte viktigt längre, för det enda som egentligen betyder nåt är jag. när jag tog tillbaka mitt liv den där dagen för tre år sen då jag bestämde att aldri skulle en annan människa nånsin mer få äga mig, då gav jag mig själv verktyget som jag nu kallar för egotrapin. många frågar nu vad egoterapi är & mitt svar bli oftast läs!

för mig är egoterapin något jag måste ha, mitt eget sätt att bli bara jag. att lära mig av det jag varit med om & den jag var, att forma den tillvaro jag själv vill ha. kanske jag borde gå i riktig terapi tycker en del, men efter att ha fått veta att dom inte kan hjälpa för jag är för ”frisk” & mitt liv bara är andra som gör mig ont runt omkring så beslutade jag mig för att lyssna på det jag själv tror på messt. att jag har kunskapen om hur det egentligen ska va, jag måste bara lära mig att använda den & för vandla den till något bra. där uppkom min egoterapi som funnits där länge men inte förrän den där dan för tre år sen var jag redo att förvandla den till något mer än bara en tanke som gömdes under allt som jag var då.

för hur vi än gråter, eller sörjer eller ler eller älskar & hatar så är det livet som det ser ut, därför älskar jag det varje sekund. dom sorger jag har är för alltid en del av mig, liksom dom sår som jag aldrig kommer att få hel. det är dom som gör mig till den jag är. dom utmaningarjag fått är det precis vad dom skulle va & nu när jag gått en bit på vägen så vet ajg att det är underbart att vara jag. men när jag misslyckas att tänka på det jag jobbat med så länge måste jag oxå tillåta mig att falla tillbaks, att börja om igen för att den största gåtan vi måste lösa är att förlåta oss själva. det är nu jag behöver minegoterapi lika mycket som då. nu är vägen fortfarande min, men jag bara slank av ett tag.

kanske är jag hemlig eller svår att förstå men det är oxå tanken som finns bakom det jag skriver för nånstans så vill jag ju nå andra med det jag gör & det jag brinner för. men jag kan inte längre göra andra lyckliga eller offra mig själv för att någon annan skall må bra, det jobbet måste andra göra själv. jag kan bara visa dig hur jag tänker & hur jag gör med mig själv. för så mycket vet jag att livet är till för mig & den dan för tre år sen då jag valde att äntligen leva för min egen skull, då valde jag med att inte längre tänka på vem som gjort vad för mitt liv är för mycket för det. om jag skulle gå igenom allt eller tänka på varje sak eller var & en som gjort mig illa skulle jag tappa det enda som är viktigt idag, nämligen jag. för det är ju faktiskt så att det var jag som vann.

jag kommer skriva mera om just det här, för det finns oändliga tankar kring allt som ni kan läsa här. men för nu så är detta bara en liten omväg i tankarna jag har, kanske en liten förklaring kring det jag gör. om du inte vill se eller höra på mig, så lämna mitt liv för jag ler även utan dig. om du vet att du är som jag, så stanna görna kvar, för evigt går bra. för nu ör det bara männsikor som är som jag som har plats i mitt liv. dom jag älskar skyddar jag med allt jag har, för nu är snestegen över & jag kommer att kämpa med allt jag har. för nu är min egoterapi min livsmanual.

för mitt liv är mitt & jag älskar det varje sekund. om du vill som jag att le varje dag även när tårarna är det du har, så är du som jag. känslor är till för att kännas för dom ger oss passionen att leva som vi lär. när du älskar livet liksom jag kommer du att se det jag såg den där dan då jag tog fram det jag gömde inom mig. det som nu finns här att läsa som egoterapi även att ta dela av även om den är för mig.  för nog är det ändå så att om du ser mina vingar så kan du tänka på att om du stjäl dom vad säger det om dig då? men om du väljer att vårda dom så kommer du att se att änglar är något som alla borde få ha. livet är ditt om du väljer att leva det. jag lever mitt & jag älskar det

 

 

 

pössar

 

Kommentera

