alternativ kommunikation

text & foto: Ängeln

Har under några år nu dragit ihop nätverksamöte varje ny termin på habben med älskade lillsessas team. skola, kortis, habb, jag, psykolog, pedagog, arbetsterapeft mm. det som stod på agenda lika mycket denna gång är alla framsteg, allt nytt som kommit, ja listan e lång. dom olika beteende-förändringarna samt kommunikationen som blev det stora denna gång.

Vi har ju jobbat med beteendeterapi samt PECCS (kommunikation via bilder) sen hennes diagnos kom när hon var ca 2 1/5 & nu efter att resan har varit lång men underbar så har min lilla tudish valt att leva i våran verklighet & så gott det går kunna kommunicera mer. det är så mäktigt & jag förundras för varje litet framsteg, gläds åt varje dag då hon älskar att vara i våran värld, för den kan vända lika fort som den kom. men det ser så bra ut & även om det är mycket som diskutteras & måste jobbas med så har vi kommit så sjukt långt.

för när man är en liten speciell prinsessa med hög begåvningsnivå så är det lätt att lära men inte lika lätt att förstå. vi har nu börjat titta på hur hon kommunicerar med var & en då hon fortfarande kommunicerar med mig messt & vårat språk mellan oss två är mer än annars, men långt ifrån ett fungerande språk. det so hjälper bäst för mig är att kobinera peccs med stödtecken för att förstärka det jag säger samt att få henne uppmärksam & få ögonkontakten som behövs, särskilt bland folk. skall därför nu se om jag kan få gå en sån kurs då jag endast nu har enstaka stödtecken att använda. det skall ju användas som ett kompliment, inte som ersättning av talet som växer fram.

skolan börjar nu titta på att kunna införa en egen form av bliss ( ett system att kommunicera med)ätt att kommunicera med oss, för hon blir så förtvivlad när hon vill säga eller berätta nåt, förmedla känslor & annat som kräver mer av henne. detta skall öka hennes förmåga att kunna konversera. allt sker i myrsteg med invecklad träning som flyter på under alla år.  remiss är skickad till logoped med. även kortis skall öka sitt peccsande till henne, nu när hon har ett nytt kortis som fungerar underbart  hon har numera världens bästa kortis.

det som även kommit upp men som jag inte riktigt kan hantera är älskade lillsessas hormonbalans.den skall tas prover på nu för misstankarna börjar tydligen luta mot att hon kan vara väldigt tidig med det. på svenska betyder väl det då att hon kan börja utvecklas lite fort än vad jag räknat med. detta vill jag inte veta av för jag tror jag inte vill tro på det, inte än. men verkligheten är inte alltid samma som en mammas hjärta känner eller vill.

det är många frågor, sömnen som ändras vid årstidsbyten, medicinering, beteenden mm. matvanor, fysiken, rädslor, faror.. listan är lång men jag är så underbart lycklig för älskade lillsessa har kommit så långt & när jag hör hennes skratt åt något roligt på tvn, känner hennes pössar på min kind & när hon ler & säger mamma då är det så sjukt stort att endast hjärtat förstår & tårarna berätta. jag har dom underbaraste barn man kan ha, idag är det lillsessa i morgon prinsarna som skall ha möten om det dom behöver. det enda jag vill är att ge mina älskade barn det liv dom är värd trots att dom inte har samma förutsättningar som du & jag. dom är min stolthet, lyckan i mitt liv.

varje dag är en utmaning & en livslära som gör oss till dom vi är. Lilla underbara speciella familjen Bus (klcka på länken med samma namn längst upp för att få läsa om vikka vi är)  lever kanske ett annorlunda liv & inte alltid tillsammans, men vi är för evigt förenade för min änglar dom är mitt allt.

älskade underbara goungar, ni är himlen för mig ♥

2 thoughts on “alternativ kommunikation

  1. Läste i dagstidningen om gruppen, Hjälp de thailändska bärplockarna!På facebook.
    Nu visar det sig att pengarna gick till thai,men inte till utsatta,utan till en semester resa till thailand.
    Vore det inte en god ide bilda en grupp som varnar för liknande skojare

    • jag har redan en sån grupp, om du tittar i liste4n till höger elelr letar dig fram i bloggen finns alla dom grupper jag har på fejjan, varav en av dom är just en sån!

      tack för din kommentar & för tipset!

Kommentera

