dåtidsegoterapi

 

 text: Ängeln

livet kan ändras mer än vi själva kanske egentligen vill eller drömt om men kanske det var just precis som det skulle vara ändå. ibland kan man få chanssen att resa tillbaka en bit & allt blir som det ska va, även om det bara är en bit på väg. för om vi kunde skulle vi inte då bara kunna öppna vår dåtid & sudda ut allt det som ligger kvar & inte lämnar oss ifred? eller kanske är det sånt som gör att talessättet ” det finns inget ont som inte för nåt gott med sig” får en helt annan innebörd.

för mig är det enkellt, hur illa än någon än gör så är det egentligen bara sitt eget agerande som räknas till slut. alla gör sånt dom ångrar eller kanske t o m inte ens vill kännas vid, men oftast är offerrollen mer lockande än att göra rätt & göra om. för hämden smakar bättre än ursäkten om vi bara lyssnar på vårat eget behov, men jag undrar om det är det som egentligen kan kallas för att fortsätta leva i den bitterhet vi själva valde att stanna i. vad säger det om dom som väljer att göra ännu värre tillbaks.är det en vinst att aldrig kunna gå vidare utan bara välja att stanna kvar.

jag reflekterar på ytan o det jag har fyllt min blogg med i kategorin som kallas egoterapi, för hur det än slutar så är det min enda rätta filosofi. jag offrar aldrig mer, för jag vet att jag står för ärlighet. när andra rasar för att jag vågar va, så är det jag som stadigt står kvar. för jag vet att just idag är jag ännu lite mera glad. jag har vunnit en relation som jag trodde var förlorad en gång. jag vet nu att allt kommer att bli bra, för jag kan somna lugnt med rent samvete ännu lite mera idag.

vad jag än gjort så står jag för det, för jag vet att jag är den ängel du ser. för om jag vore mänsklig skulle jag inte kunna se vad människor gör för att stjäla den godhet som andra ger. om jag vore som dom skulle det inte vara jag, så när andra säger jag är värre så vet jag att sanningen kommer alltid tillbaka en dag. om insikten saknas kommer livet att ge den sanning som kanske d0m inte vill ha. men livet är inte en slav, för den gåva som kallas livet är det bara vi om kan välja vad vi vill göra av.

jag tar avstånd för lögner & hämnd, jag hyllar sanningen för den är den enda vägen om man vill finna lyckan igen. det är ingen lek att leva i bitterhet, så varför skada sig själv för att försöka få andra att må sämre än det? varför välja att offra sitt eget & kanske hela sitt liv för att få nån vinst i att krossa andras lycka, det låter bara som ett självsvek utan vett eller eftertänksamhet. kärlek är svårt men varför hata när  man inte kärlek får. det är lyckan som är den vinst som i alla fall vi vill åt. vi är vår egen även när vi försöker skylla på andra över det vi själva inte orkar göra nåt åt.

för mig är det enkellt, ibland kan dåtid komma att bli idag. det är då det är din lycka att göra det till något bra. om du väljer att göra rätt kommer du att få känna det jag känner i dag, en otrolig lycka att kunna stå för att jag är just jag. att veta att det jag gör betyder nåt, att vi sagt förlåt. det är bara morgondagen som visar vad som kommer utav det när andra kommer att se att det är det rätta som vi gjort & vi ler just idag. det är livet som jag skriver om, det som du kan välja att leva liksom jag, inte bara vara utan att tänka på att det kommer en morgondag.

för om du vill så kan du få lyckan åter en dag, när du slutar att leva i falskhet & låtsaslycka på en tillvaro av bitterhet som du egentligen föraktar lika mycket som jag. ta vara på livet & dom du mött & kommer att få möta med, för det är faktiskt så enkellt att du måste välja, inte alla andra som står breved. om du kan förstå det jag skriver här, så kommer du att kunna se att även du kan få ett bra liv en dag. när du väljer att leva det för din egen skull & inte låta andra få betala för att du valde att inte börja om. släpp dåtiden för den kan du aldrig göra om, ta tag i nutiden & forma din framtid för den är det enda som du egentligen på riktigt rår om.

 

 

 

Kommentera

