att testa en teori

min lilla älskade autistiska lillsessa gör otroliga framsteg, framför allt i skolan. hon har numera lärt sig att ljuda & läsa kortare meningar & det går så otroligt bra, men det luriga med dom speciella förmågor hon har är att dom krockar med den höga begåvningsnivån vilket gör att det som kan verkas förstås kanske egentligen inte gör det.

idag hade hennes duktiga fröken gjort en uppgift där ord & bild förklarade. en räv som var röd på två bilder & vit på en för att den hade mjöl i ansiktet. detta snappade naturligtvis min ängel upp vilket jag inte förstod förrän hon kom hem & bestämt tog fram mjölpåsen. jag trodde, lika blond som alltid att hon ville baka.

men icke, min lilla duktiga tjej skulle ju naturligtvis kolla om denna teori & påstånde var sant! var det verkligen så att om man använder mjöl blir man själv & saker vitt! fröken hade redan på samma lektion tagit mjöl & hett på hennes & sessas arm men det verkar som om funderingen ändå fanns kvar.

tänka sig, om folk visste hur fruktansvärt smarta dessa speciella underbara ungar är med rätt hjälp & förutsättningar. baksidan blev ju dock att mamma fick städa! jag lägger bara ut en bild men jag lovar att det är inget mot för hur hon såg ut i ansiktet & i håret! kan upplysa om att vi skratta gött innan jag börja klura på hur tusan mjöl till å med kan hamna i gardinen 😉

men vad gör man inte för att min ängel skall få samma förutsättningar att förstå & utvecklas som andra barn? någon säger att jag psykiskt misshandlar henne & hennes bröder & försöker instutionera dom, att jag överdriver deras handikapp mm & till mitt försvar gör jag detta inlägg. förstår ni hur svårt det är för ett barn med handikapp att kunna bli såhär duktig & fungera i våran värld om hon inte hade sin Autistskola, sina underbara lärare & pedagoger, sitt kortidsboende mm? det är jag som har bråkat & kämpat för att hon skall få det & det värmer så sjukt mycket i hjärtat när jag ser att varenda sekund av den kampen ger resultat!!

nu fick hon sitt svar, nu fick hon som vilket annat barn som hellst som man kan förklara med ord för, oxå på sitt eget speciella sätt ta reda på om det som hon lärde sig i skolan är sant & få ta in det på sitt sätt! jag städar gärna mitt kök tio ggr om dan om det är så, för när det väl kopplade för mig vade hon ville med det hon gjorde då kom tårarna. glädjetårar för att hon vill vara i våran värld, för att hon vill lära sig & kunna få förstå precis som vi! inget blir större än det  av mig får hon MVG

igår kom hon hem med ännu en skapar-grej gjord av vi-tar-vad-vi-har! en fjäril såklar, hennes favorit som hon älskar så mycket. som alltid är den gjord av henne från början till slut

 mina tre älskade goungar har alla sina underbara förmågor & är tre underbara barn som jag är så sjukt stolt över. dom är värd lika mycket som vilka andra barn som hellst att få växa upp & bli  stolta vuxna i en värld som vi skapar åt dom & är därför vårat ansvar att göra till även deras!

ingen kan vara stoltare än jag, för det är allt jag kämpat för som jag alltid kommer att kämpa för som ger små stunder av framsteg! tillsammans med dom skratt som dom ger är det svaret på vad äkta lycka är!

En tanke på “att testa en teori

  1. Pingback: medvetenheten om handikapp « The angel named maddi

Lämna en kommentar