medvetenheten om handikapp

 

 

Ibland skrämmer det mig hur stor omedveten fortfarande är kring barn med handikapp.  dagligen kan vi läsa i media hur våra barn, en del med synliga & som mina med osynliga handikapp bemöts & det utanförskap som dom & vi som familjer få leva i. det finns en uppsjö av sådant som vi kallar handikapp eller funktionshinder, funktionsnedsättning men jag väljer att kämpa för det jag har kunskap om & lever med. mina älskade barn med sina speciella förmågor av olika slag.

jag startade denna blogg av två olika anledningar, att skapa medvetenhet kring familjen som lever med handikapp & min egoterapi. jag är ingen expert eller någon som tror att jag är bättre än någon annan. jag är blott en helt vanlig människa som ni & en mamma med lite andra förutsättningar som hade lyckan att få vara mamma åt tre underbara barn med det som kallas handikapp. ovanför finns länkar där jag beskriver dom olika bitarna i min blogg & vilka vi är. till höger alla länkar!

jag skriver om alla mina barn här men främst om min älskade lillsessa som är Autistisk med lätt utvecklingsstörning. jag har valt att inte lägga ut en massa bilder här utan har dom bara för vänner på fb. jag kanske ändrar mig nån gång men just nu är det så. för mig är det viktigt att få framföra det budskap jag har & kan jag med min blogg hjälpa ett enda barn förutom mina egna att få en bättre tillvaro & sprida den lilla kunskap jag har för att öka medvetenheten så har jag nått mitt mål.

i min blogg finns ett otal texter & blandade ting som visar våran tillvaro & hur det är för oss som familj. jag är så stolt över mina älskade barn att jag inte kan beskriva det med ord. men at leva ett annorlunda liv som vi gör är inte lätt. jag väljer att inte skriva allt hör eller visa hela vår verklighet. dels för att jag är mån om vårat privatliv, dels av hänsyn till mina barn & dels för att djävulen jagar mig & jag måste göra det jag kan för att skydda mina älskade barn.

vi & främst jag möts av fördommar, blickar, åsikter mm dagligen. när det gäller mina barn så är det oftast jag som märker det & jag vet inte hur många ggr jag faktiskt har under åren bemött detta på olika sätt. det som skrämmer mig messt är att vuxna människor inte ha insikten om hur dom beteer sig & hur illa dom gör när dom väljer att se ner på, diskriminera & behandla barn & vuxna som dom gör. jag väljer att prata utifrån min livssituation. detta finns i alla människors liv på olika vis & jag väljer att belysa mitt.

jag lägger här nedanför länkar till en del av de texter jag skrivit om detta. för det är mitt ansvar som mamma till ett barn som är försvarslös & inte kan kommunicer i denna värld full av den ondska som det faktiskt är. mina barn har det som kallas för osynliga handikapp, det betyder att dom ser ut som alla andra, inte har något som gör att man kan förutsätta att dom har ett handikapp. för handikapp ger uttrryck på olika sätt, hos mina barn just på detta sätt.

att vara en liten tjej som är lika söt som alla andra barn men har en helt annan värld som inte passar in i den perfekta ytliga värld som vi lever i kan jag inte beskriva för er. för hon kan själv inte föra sin egen talan eller försvar. även mina älskade söner som har sina osynliga handikapp får kämpa varje dag för att passa in i det samhälle där även barn förväntas vara perfekt. om ni visste hur stolt jag är att mina älskade goungar kämpar varje dag för att kunna få samma liv som alla andra, för att dom är värd det. dom valde inte att födas med detta & jag har heller aldrig sörjt eller önskat något annat. vi är bara en helt vanlig familj men lite annorlunda & speciell.  det är därför jag tatuerat Lilla underbara speciella familjen Bus på min arm!

så nästa gång du möter ett barn eller familj som inte beteer sig som det passar dig, tänk då på att det barnet kanske inte har samma förutsättningar i livet som du. du kanske tycker att du är normal & har rätt att ha åsikter om detta barn, men då tycker jag du skall fundera på att vem har egentligen rätt att bedömma vem som är normal? för sitt bemötande säöger egentligen mer om dig än om det barn du lägger dina fördomar

 

Sagan om en annorlunda prinsessa

Ett Autistiskt barns försvarstal

Att testa en teori

Framstegslycka

Påhittig lillsessa & lättlurad mamma

Till älskade goungar

 

ovan ser du nåra exempel av en del av det som finns av oss här på bloggen, klicka på en lämk & läs!  bloggen är fylld av bilder, glädje, bus, skapande & mycket annat. så trevlig läsning & hoppas du får ut något bra av ditt besök här hos Lilla underbara speciella familjen bus & hos mig Ängeln

 

 

3 thoughts on “medvetenheten om handikapp

  1. Håller fullständigt med Dig ang synen på sk ”dolda” handikapp.
    har egen erfarenhet av detta och Du ska ha all respekt och kärlek för att Du delar med Dig av Ditt liv och Din familj/ Tack /R

  2. Pingback: vad är egentligen att leva i utanförskap « The angel named maddi

Kommentera

