älskade lillsessas framgång & seger

att efter så många års träning, terapi & då jag tillsammans med älskade lillsessas personal lyckats hitta sätt som gör att det som är allra svårast blir till en sån otrolig framgång att det är svårt att prata om det utan att känna tårar av lycka.  det som är viktigaste är att min autistiska lilla sessa som börjar bli stor skall känna att hon klarar av, att hon kan vara stolt över sig själv & vilja stanna kvar i våran värld fastän den messt är grym & fylld av sånt som skrämmer en autistisk mer än vi kan förstå.

nu har vi utökat kommunikationsformerna, utvecklat peccs på ett sätt som älskade lillsessa själv vill & som komplementerar det språk hon faktiskt har idag. alla steg framåt är en seger & när bakslagen kommer då känns det tryggt i att dom framsteg som vi gör är det som får min lilla tudish att vilja vara kvar i våran värld. den lycka & den stolthet som hon visade upp häromdan vid sin andra stora utmaning på läkar-vis är nu min & personalens stora lycka.  vi fann ingen gräns på berömmet & att visa hur stort det var att hon lyckades att arbete så mycket med sig själv & hur otroligt duktig hon var att göra det hon gjorde häromdan.

på bilden ovan ser ni ett exempel på en form av serie-teckning men vi har även sånna skapad på dator eller beställda. privat ritar ajg messt själv & jag har tur att min lilla sessa faktiskt förstår dom, hon ritar 100 ggr bättre än jag =0)

jag kan återigen lämna bevis på att om man bara accepterar vem hon är, ser lyckan i att kunna jobba tillsammans för att ge henne & hennes bröder det liv dom är värd & förutsättningarna till att kunna få en bra vardag så blir lyckan så stor & det positiva kommer av sig själv. att om man bejakar det som finns att lära av & tar det sakta, steg för steg så kommer det att bli bättre än vad jag egentligen kan beskriva här. det tog många år att komma dit vi var häromdan & det är en seger som är större än någon kan förstå!

vi prövade  ett nytt sätt då skolpersonalen i hennes autsistklass fick besök av habb-personal & tillsammans blev denna framgång verklighet.  att få ta hela tre rör med blod med endast embla-plåster som pre-medicinering. att med hjälp av bilder & scheman kunna visa steg för steg & att med belöning, kramar & beröm kunna lyfta älskade lillsessa till det som hon är värd, att känna att hon klarade av sådant som är sjukt mycket svårare för en autistisk då deras kroppsuppfattning, känsla för beröring, kontakt med människor mm ser helt annorlunda ut.

jag blev så tårögd & så sjukt glad när dom ringde & sa att det var klart att jag kastade mig i bilen för att ge henne den belöning som vi hade i reserv. den som jag har för dom ”större” utmaningarna. men som nu för mig var en självklarhet fast vi sagt vi skulle ha om det inte gick bra & vi fick göra om & göra nytt försök.  hon mumsade på en klubba & lekte med sin belöningsödla & visade stolt upp sitt plåster när jag kom in. efter pössar, kramar & high five så förklarade jag med ord & bild att hon varit så duktig att hon skall få åka på sin favoritaffär & handla sin belöningspresent.  glädjen i hennes ögon & hennes stolthet över sig själv fick mig att gömma mig i jackan för att inte börja gråta av lycka. innan vi gick visade hon också stolt upp sitt längd-märke på dörren.

det är viktigt med att följa någon av dom två rutiner som jag & älskade lillsessa har för dom större belöningarna. dom som vi har för läkarbesök, hårklippning & sånt som kräver så mycket mer av henne på alla sätt. det är en serie-teckning som förklarar hur allt skall gå till, sedan far vi direkt & hon får välja en belöning som hon oftast själv innan vet vad det är, för hon har sina passioner för att samla figurer & att skapa.  sedan slår vi in detta & far hem.

då jag valde att denna gång ge denna belöning 8reservplan) då det är så stort att få ta tre rör av blod , så fick jag äta upp detta lite grann & som oxå ger bevis på hur oerhört viktig varje liten detalj är. när vi var på väg hem & hon hade sina belönings-presenter i knät så upprepade hon orden ” inte klippa håre”  att hon nu idag kan använda ord på det som hon lärt sig & har ett språk som visar att kommunikationen finns där i små små framsteg är en oerhörd lycka & ger hopp. men jag fick när vi kom hem flera ggr om visa med ord & bild att den belöningen som var just idag var för det hon redan gjort. när jag väl lyckats & hon kände sig trygg i mitt svar då var det svårt att få göra kväll efter många timmar med sin belöning som hon länge pekat ut för mig på en reklam & skrek rakt ut när hon hittade den på hyllan i affärn.

& säga vad man vill, men den var hon så sjukt värd & jag kan inte med ord beskriva hur stolt jag är & tacksam till hennes personal, tack för allt ni gör & för det fina jobb ni gör.  nu blir det teckningar som aldrig förr & skapandet har en stor plats i vårt hem. varje dag är en lycka för även om livet är så mycket svårare när man är en speciell liten prinsessa så är det vi andra som måste bemöta hennes storhet & inte tvärtom.

2 thoughts on “älskade lillsessas framgång & seger

Kommentera

