en liten åsikt bara…

kanske mig det är fel på som vissa påstår 😉 men jag står fast vid att jag tycker att denna julklapp som älskade lillsessa fått utan min vetskap kanske är lite olämplig för en Autsistisk liten sessa som inte ens blivit 10 än. då detta är något jag tagit upp förut & även vilken sorts klädsel jag anser vara lämplig eller inte så väljer jag nu att skriva om det för klart man undrar om man är alldeles för fel ute själv.

att man låter dom få uppleva skönhet på ett pedagogiskt sätt under ledning av vuxna är helt ok för mig om man låter barnet få pröva att bli sminkad av en vuxen med teatersmink el dyligt som inte påverkar huden för mycket är helt ok, att få ett litet fint nagellack på fingernaglarna nån gång ibland, eller att barnet själv får testa att sminka ex sin mamma för att kunna få träna att beröra andras hud på rätt sätt & få se att förändring i utseendet är något som är naturligt, då autistiska också har en annorlunda uppfattning av kroppen & utseenden mm & inte själva kan förstå vidden av sin egen utveckling eller ålder.

naturligtvis behöver oxå dessa barn få känna sig fina & få sitt självförtroende som alla andra barn, men min älskade lillsessa får ju detta genom att jag & vi som står henne närmast uppmärksammar henne varje dag genom att kamma håret fint & berömma tandborstning mm. att uppmärksamma det naturliga & det lilla som behövs för att vara fin. att få en ny tröjja med en fjäril på & säga att hon är jättefin i den. att lägga sig på den nivå som är bra för speciell liten sessa som genom framsteg själv, upptäckt sig själv & sitt utseende som ”vanliga” barn oxå gör.

kanske är det mycket jag har att tycka eller ha åsikter om men som jag tidigare skrivit så lämnar jag inte ut allt privat här, då jag väljer att bjuda på små inblickar i vårt liv så är det för att jag vill & för att om jag kan hjälpa någon genom att göra det så är det värt det.

men att få en egen låda full av riktigt smink som dessutom luktar starkt & själv få ha den är för mig är att behöva tänka om & tänka rätt. jag har inte alltid rätt & är inte perfekt & har aldrig krävt att andra skall vara det, men vanligt sunt förnuft & engagemang i det som kräver mer engagemang är för mig en naturlig självklarhet om man anser sig ha det.. men det var bara min lilla åsikt

 

2 thoughts on “en liten åsikt bara…

  1. Jag tycker det är en opassande present till en flicka i den åldern . Är helt enig med dej där att barn kan få prova mammas smink och nagerlack ibland . Själv kjänsla får man bäst när man är sej Själv 🙂

Kommentera

