hårklippningsreflektion

 

att klippa håret på sina barn vet alla föräldrar att det är en utmaning, men att göra det på en autistisk lillsessa krävs åratal av träning. då autistiska har en annan kroppsuppfattning & upplever allt annorlunda mot för vad vi gör så har det krävts mycket olika sätt att träna det på & nu har jag äntligen nått till ett mål som fungerar så bra som man skulle kunna kräva att det gör

genom att med bilder visa vad vi skall göra, att få henne att känna sig trygg i situationen är det viktigaste. att klippa håret är inget som går att göra alltid när jag vill & bland det viktigaste är att ha känslan för när det är genomförbart då varje upplevelse kan bli så negativ om det blir fel att det kanske aldrig går att genomföra igen på flera år. därför har jag nu valt metoden bildberättelse, där jag ritar en teckning att jag skall klippa håret & belöningen blir det hon tycker så mycket om, att få åka & handla en leksak.

vi använder oxå en bild på veckoschemat för att förbereda på att detta skall genomföras, vilket måste ske i god tid då dessa barn är väldigt kravkänsliga & behöver god tid att förbereda sig på förändringar i rutinerna. dom första årena då blev hårklippning en mycket stor utmaning & det blev lite hur som hellst med frisyren =0) men skam den som ger sig.

jag är också mycket bestämd i att det är bara jag som sköter sånna saker som hårklippning & sådant som kräver mer omvårdnad & som inkräktar lite på hennes fysiska intrigitet, då det är otroligt viktigt att det skall vara tryggt för min älskade lillsessa. detta av flera olika skäl, vissa jag inte kan skriva om här p g a juridiska skäl, men framförallt för att omvårdnad av ett barn alltid kräver att man är försiktig på alla sätt. då min älskade lillsessa utvecklas med åldern även hon & inte kommer att få samma utveckling i ex kroppsuppfattning så kräver det lite mer kunskap & träning.

men med en bra film & tålamod så blev det även denna gång en frisyr som hon & jag blev mycket nöjd med & hon sken som en sol när hon tittade i spegeln & sa ” fin håret”. till min förvåning har hon också dom sista gångerna hämtat ett foto på sig själv med denna frisyr & visat att det är den frisyren hon vill ha. varje framsteg är en lycka som inte att beskriva i ord & jag är glad att jag oxå lär mig & utvecklas som förälder varje dag för at kunna ge mina älskade barn det liv dom är värda, var & en på sitt vis.

 

 

 

Kommentera

