mäktigt!

 

 

min kärlek till tv-apparater har varit till & från men en serie som jag alltid älskat är Greys Anatomy . jag önskar att alla nångång ser serien & vissa avsnitt borde va obligatoriskt att se, varav det som stannar kvar hos mig är det jag skriver om nu. det finns en anledning till att serien är en bland dom bästa i världen & om man väljer att se den med öppna sinnen & tar in det som serien egentligen visar skulle man förstå vad jag skriver om här.

men jag avslöjjar inget om handlingen för jag förväntar mig att ni släpper era egna liv & väljer att se serien & framförallt detta avsnitt. jag önskar också att alla som jobbar med människor blev tvingad att se denna serie för även om den är påhittad så finns det ingen annan serie som berättar mer om livet & oss som människor som denna. detta avsnitt vill jag göra en speciell reflektion över för alla tolkar vi saker olika.

 avsnittet tar upp alla delar av vad livet handlar om, alla sorters livsöden, relationer & vilka vi själva är & vill vara. vad livet har för mening & hur fort det kan förändras. det kanske är påhittat men för mig så säger det så sjukt mycket om verkligheten, hur det faktiskt är & hur det egentligen borde vara. budskapen om kärlek är starkast, kärleken mellan vänner, mellan människor, mellan kollegor, mellan barn & föräldrar & egentligen att kärleken har inget ansikte. den följer inga mönster eller regler, det handlar inte om kön, ras eller status i livet, den handlar om just bara kärlek & om kärleken till livet. 

avsnittet ger också en bild om hur det kanske kan gå till när livet nästan tar slut eller allt förändras på en sekund. hur skört livet är & hur ofta vi glömmer att livet är större än hur vi väljer att leva det. om beslut vi måste ta i livet, om hur vi själva drabbas av dom beslut vi tvingas ta eller tar utan att följa våra sinnen. kanske kan jag reflektera över detta avsnittet på ett djupare sett p g a av min egen livshistoria som jag själv valt att inte berätta om fullt ut här. kanske för att jag själv valt att gå min egen väg i livet & jag kan känna igen mig så mycket i karaktären Callie när hon sjunger alla dom låtar hon sjunger i detta avsnitt.

för bland det mäktigaste jag sett är sista scenen i detta avsnitt där karaktären Callie ( vackra sara ramirez) sjunger ”the story” . Låten har nu blivit en av dom låtar som ligger mig närmast hjärtat & den är lite ny för mig så jag låter den bli min för jag har ingen egen historia till den, men den berättar om var jag själv är i livet just nu. titta noga på just den scenen & lyssna till texten för den texten är tillägnad tre olika saker som jag tolkar den. dom saker jag tolkar att hon sjunger till är sitt barn, sin flickvänn & sig själv & det är nog oxå jag så på mitt eget vis vill ha sagt med att jag gör låten till min egen. men det är en helt annan reflektion som jag väntar med att skriva om.

jag lägger ut videon som tar med alla låtarna i avsnittet, men tro inte att ni slipper se avsnittet  för det är så mycket mer än bara dessa låtar. under lägger jag ut videon som visar texten till ”the story” för att ni skall kunna ta in den, då det inte alltid är lätt för alla att göra det när man följer handling samtidigt. till er som inte är så bra på engelska så finns den svenska översättningen på nätet till låten men den får ni leta själv liksom avsnittet, Hey nåt får ni gö själva oxå 😉

 

 

 

Kommentera

