älskade lillsessa testar en teori igen

 

Älskade lillsessa har ju en tid nu fått idén om att ankungar är något som hon gärna skulle vilja ha. det började ju på en av våra mata-fåglarna-utflykter för en tid sen då hon försökte bygga ett bo åt fåglarna & uppmanade dem att lägga ett ägg åt henne där, för att sedan ge sin gamla mor en utmaning då hon lockade med sig en hel radda med fåglar på väg upp mot vilen för att hon hade bestämt sig för att helt enkellt få med sig minst en fågel hem. det tog mig ca 45 minuter att få henne till bilen & att förklara för min väldigt irreterade autistiska lillsessa att man inte bara kan ta med djur hem utan att do måste stanna där dom bor.

då hon fått följa med sin storebror (älskade lillprins) för en tid sen när dom var där-dom-måste-vara för att köpa fiskar till storebrors akvarium så blev det en veckas konflikter & klurande innan jag listade ut att det fkatiskt var fiskar hon ville köpa & därför blev så otroligt ledsen & arg när jag inte åkte till djuraffären. hon har ju samma önskningar som alla barn & därför är det ibland svårt för en mamma att hålla fast vid beslutet att det inte blir nåra husdjur alls just nu, då risken finns med denna utvecklingsfas att man då vaknar upp en dag & har skaffat sig ett helt zoo för att göra sin lilla sessa glad.

förra veckan bad hon att få ta några av äggen i kylen & då jag tycker det är viktigt att hon får utforska & känna på mm & hon älskar att skapa i köket så lät jag henne ta några. resultatet ser ni på bilden ovan & säga vad man vill, men uppfinningsrik är hon min tudish =0)  att jag sedan kliade mig i huvudet för jag inte kunde komma på hur tusan jag skulle kunna få dom där äggen tillbaka & få henne att förstå att det inte kommer bli nåra ”ankungar” får jag stå för själv. självklart så tyckte väl sessan att om jag inte får nåra djur så får jag väl fixa det själv då =0)

dock löste detta sig på ett bra sätt, delvis i alla fall. nåra dar efter då jag ännu inte lyckats så hade mitt lilla busfrö i ett obevakat ögonblick i morronbestyren lyckats smuggla med sig ett av äggen på skolan. på mötet nåra dar senare skrattade vi gött åt att hon är ju så otroligt påhittig & överlistar sin mor ibland. hennes duktiga lärare hade då med hjälp av bilder & en kartong ägg hjälpt henne att förstå skillnaden mellan ägg man äter & ägg som blir fågelungar & var fåglar bor osv. det blev många knäckta ägg & en hel bildserie men jag är impad över resultatet. man blir som mamma väldigt hemmablind & jag skulle aldrig klurat ut den ideén så en eloge till skolan igen!

nä inga husdjur blir det ännu men jag hoppas på att hon fortsätter att testa teorier för det är framsteg som ger sånn glädje även om det kan bli lite krångligt ibland =0)

 

 

 

Kommentera

