älskade lillsessa fyller år

 

va nån vecka sen nu jag lät er titta in hos lilla underbara speciella familjen bus. sen vi senast sågs så hade vi ju sjukstuga. denna fortsatte även helgen som följde & älskade lillprins hade kanske lite tråkig helg men fick komma hem i alla fall då den-som-bestämmer var utomlands, men inte så kul att jag & älskade lillsessa & älskade tonåring var nerbäddade & sjuka i . jag petade i min ipren & gjorde det bästa för att helgen ändå skulle bli mysig. sjukstuga kan oxå ha charm 😉

det är ju så underbart när älskade lillprins får vara hemma, dock fick jag problem med hämtning & lämning men den-som-bestämde ordnade taxi denna gång fastän jag fått beskedet av samme att någon komuntransport(skoltaxi) & fritids får jag inte använda så att älskade lillprins skall kunna fara till & från sitt umgänge med mig då det är svårt att få ihop det med tre goungar, skoltider, tre olika skolor att skjutsa till mm.

söndakväll hade vi alla piggat på oss & älskade flickvänn oxå anslutit sig till skaran. ibland är det bra att härda ut, stanna inne & kurera sig fastän vi alla var otroligt rastlösa till slut & längtade ut i solen. men att få alla friska är ett måste för att det kommer ju ännu fler dagar med. när febern försvunnit & vi inte snöt oss som galningar, inte mådde så illa så kändes det som en lättnad för att vara sjuk är en lyx för rika som jag brukar säga 😉

veckan som följde så var det skola som vanligt för älskade lillsessa & älskade tonåring & jag & älskade flickvänn hade lite romantik på egen hand för en stund, men det kommer vi till senare 😉 när tordagen kom fick jag dock beskedet att älskade lillsessas måste-vara-helg återigen inte blev av så vi fick återigen kasta om i planeringen. fiske-tävlingen på lördagen där vi skulle hjälpt min älskade far & klubben blev inställt för oss men vad gör det när man får nåra extra mysiga dar med älskade lillsessa. vi bestämde oss för att göra ett extra kalas för min lilla ängel på lördagen & kombinera det med melodifestivalsmys m goa vänner så det blev att ränna runt lite i ilfart med tid finnes & ordna allt.

då älskade lillsessa som många andra autistiska barn inte har något intresse att leka eller umgås med andra barn mer än korta stunder så är jag så otroligt glag över fina vänner & deras goa barn som kom för att gratta. i år hoppar jag över special-ordnat kalas för klasskamrater då vi ändå skall ha två kalas. dom grattar ändå på skolan på sitt vis så jag har inte dåligt samvete. det blev ett mycket lyckat kalas & min älskade sessa tjöt av glädje & tackade för alla presenter.

det blev glass med lite götta av olika slag, sång såklart & ett mycket lyckat kalas-fika & nästa kalas till helgen då älskade lillprins oxå får va med (hoppas jag) tillsammans med La familia & nåra vänner, så blir det den klassiska tårtan jag alltid gör. få se om jag får älskade tonåring att vara med på ett till barn-kalas eller om han smiter denna gång 😉

min lilla tudish blir 10 år & det går såå fort. med serieberättelse som jag själv skapar nu varje dag för att hon inte gillar peccs-bilderna har blivit ett väldigt bra verktyg & nu har hon koll på sin födelsedag & säger dagligen ”mamma, 10 å, kalas sönda”  ordbilderna (textbilder man har tillsammans med bilder) har hjälpt & det känns fantastiskt att hon babblar på så otroligt & har lärt sig att läsa lite  fastän man vet att kommunikationen är långt ifrån den komunikation som ni kanske anser ”normal” .

ett exempel på hur en bild-berättelse kan se ut. denna är den jag gjort för denna veckan 

språket finns där på hennes egen nivå & dom hjälpmedel vi har är så otroligt viktiga för att språket skall bli till hjälp & inte ett hinder. alla framsteg nu är en kycka som inte går att beskriva & även om man ibland måste backa många steg så är det fantastiskt att min lilla ängel valt att vara i våran värld & för varje dag hon vill komunicera så är det en lycka som inte kan bli större.

då det är så otroligt viktigt & avgörande för henne som mina andra goungar med speciella förmågor att få veta iförväg, ha rutiner & följa det som sägs, så är detta ett verktyg som funkar bra. mina älskade söner har ju lättare då dom inte öär beroende av bildscheman mm men för min lilla sessa är ildschemat & serieteckningarna avgörande på alla sätt. då bilderna sätts upp veckovis & träningen för förändringar både planerade & polanderade är mycket svåra så ör det ofta mycket jobb som krävs av oss vuxna. då förmågan att kunna berätta & kunna förmedla känslor & tankar mm inte finns så är det ett oerhört stort ansvar att skapa trygghet i alla avseende & man lär sig varje dag, både när det blir rätt & är det blir fel.

så nu blir det till att inhandla dom sista presenterna på shoppingrunda med goa vännen M & se fram emot ännu en helg i kalas-mys-tecken. hoppas alla nyfikna fått lite att bli matade med 😉 ni som är här för att ni vill vara hör & inte för att snoka eller hålla reda på oss vill jag önska en trevlig fortsatt vecka från lilla underbara speciella familjen bus, fler inlägg kommer så jag säger inte hejdå för denna gång =0)

 

 

Kommentera

