Mirakel kan hända =0)

 

älskade lilllsessa har som många Autistiska barn otroligt svårt för sådant som är självklart för oss andra, att gå till tandläkaren tex. efter nåra försök att träna så blev det remiss & sövning för att ge tandvård. detta var något jag ställt in mig på även denna gång men ibland chockar hon min lilla tudish.

när v iskulle skjutsa älskade tonåring till tandis häromdan hade jag redan sagt till honom att han fick lov att gå själv då älskade lillsessa var ledig från fritids. när vi stannade till utanför skämtade jag lite med älskade lillsessa & sa ”följa med kevin till tandläkaren”.  Ja svarade hon & jag ställde frågan två ggr till då det inte alltid är så att hon förstår. men då hon redan började ta av sig bältet gällde det att smida medans järnet är vamt som man säger.

vi chansade & världens bästa storebror som alltid är förstående & hjälpsam var en klippa. på bilderna nedan (klicka så dom blir större) så ser ni resultatet! är så stolt över båda två & mig själv också för den delen so haft tandläkarskräck så många år . naturligtvis fick älskadelillsessa en belöning efteråt. att få åka & handla en present till själv. älskade tonåring får sin belöning när han behagar följa med till sportaffärn =0)

nu håller vi tummarna hårt då ett besök till är inbokat för putsning (inga hål var det) & vi skall med då också & sedna försök till invänjning för älskade lillsessa. målet nu är att slippa söva för undersökning & bara för behandlingar. känns så otroligt skönt att få bevis för att det som jag alltid försökt få vissa att förstå att det är så otroligt viktigt hur man gör för att vänja autistiska barn (älskade lillsessa) hur man tränar dom för saker som innebär nya människor, viss kroppskontakt mm. egentligen allt men speciellt tandläkarbesök läkarbesök, hårklippning mm. därför är det så viktigt att man inte gör något på egen hand utan jag som tränat henne sen hon var liten & personalen som varit delaktiga själva får ta hand om allt sånt. om man gör det i den takt som älskade lillsessa är trygg med så blir det sånna här små mirakel.

inte förrän nu har jag tyckt att hon har varit mogen för många saker  för det skall i alla avseendet alltid vara målet att bli en positiv upplevelse & att se nu vad all träning & terapi ger går inte att beskriva med ord vilken lycka det är. för varje litet framsteg kommer det en lite tår av lycka. för det är ju faktiskt så att nästa gång kan det inte gå alls eller ännu bättre (läs ”att ha ett osynligt handikapp”). men just nu firar vi denna seger i livet för en speciell underbar liten sessa som har världens bästa storebror.

 

 

 

Kommentera

