det som stannar i hjärtat för evigt

Bild 227

 

 

 

det som berör oss är ibland mycket närmare än vi tror och det finns det som stannar i hjärtat för evigt. ett litet ögonblick som kan ge verklighet åt det som vi bär på. det som gett mig just ett sådant ögonblick skall jag berätta om nu då jag väljer att bjuda på en inblick i mitt liv på lite djupare plan utan att bli alldeles för utlämnande, precis som alltid. 

jag har ju många ggr skrivit om hur mycket musik betyder för mig och att låtar med texter som säger lite mer är sådant som vi människor behöver. låtar som hör ihop med ögonlick i våra liv, som sätter ord och känslor på sådant som vi själva inte kan få ut på ett bättre sätt än just i den låten. även om jag tillhör en av dom som har förmågan att lämna det som varit bakom mig och aldrig mer vända tillbaks så är jag också en av dom som har saker som jag väljer att bära med mig för evigt för att det betyder nåt mer. 

ett av dom starkaste musikögonblicken jag nånsin upplevt var på pride-festivalen. en underbar sommarkväll, jag kan fortfarande känna vinden som blåste i mitt ansikte då underbara Darin stod på scenen och framförde låten som betytt så otroligt mycket sen den första gången jag hörde den. den som jag låter detta inlägg avslutas med. det var fullpackat med folk och jag minns att jag höll andan och blundade medans hans röst gick rakt in i hjärtat. det var verkligen så där mäktigt som det bara kan bli med en sådan låt. jag tittade upp och såg nåra stjärnor på himlen fastän vädret inte var perfekt och jag liksom många av oss som stod där sjöng med. 

låten har satt ord på en av dom få som jag bevarar i hjärtat för evigt och texten är sanningen om oss. hon var min första förälskelse och min bästa vän. jag pratar sällan om det eller henne för det är en av dom sorger jag bär med mig livet ut fastän jag är lycklig och älskar livet. varje gång jag här låten kan jag känna henne och jag har alltid vetat att dom som betyder nåt finns där fastän dom inte längre lever, vi måste bara tro på det så kan vi bevara det som livet egentligen borde handla om, att en del är för evigt. 

hon finns inte mer och jag kan aldrig sudda ut vårt sista möte då vi kramade om varandra efter en tid av osämja mellan oss och bestämde en tid och plats för att prata ut men vi fick aldrig säga till varandra dom där orden, förlåt. kanske är det därför jag inte längre tror på att förlåta eller på en andra chans.vi visste då vad vi egentligen kännt för varann men andra människor kom emellan som det ofta gör i människors liv när människor som vill illa gör det dom kan för att såra. mötet blev aldrig av, dom sista orden förblev ”jag älskar ju dig men vi måste prata ut”.  nästa morgon fanns hon inte mer och jag klarade inte att gå på begravningen men jag besöker efter alla dessa år fortfarande hennes grav ibland i hemlighet. 

minnet av henne lever alltid kvar och jag ler när jag tänker på den där sista kramen för den kommer för alltid vara speciell. jag fick en hel uppväxt med henne i mitt liv och jag vet att när jag inte finns kvar så kommer hon att vara där. för jag tror på att om vi skiljs åt i detta liv utan att ha nått fram till varann så möts vi när oändligheten tar vid. livet är kort men det är dom små ögonblicken som lever kvar. för mig är det inte längre tårar jag fäller när jag lyssnar på denna låt utan jag känner glädjen över att våga känna och våga leve mitt liv. hon fick inte leva klart sitt. 

jag har förlåtit mig själv för att jag inte kämpade för henne, jag var ung då och vågade inte släppa taget och göra det som var bäst för mig men jag kommer aldrig förlåta dom två som gjorde att vi skildes åt. ödet bestämde annorlunda och idag är hon en av dom som stannar i hjärtat för evigt.  låten dyker upp ibland och ikväll när jag tittade på darins dag på så mycket bättre så kom det till mig som om det var meningen att jag äntligen skulle skriva om det, som en del av den nya framtid jag nu bygger upp och en del av den egoterapi som nu också förändras på olika vis. jag måste också få tacka magnus uggla för den utmärkta version av darins låt med en ny text som genast fick en mening fastän av andra orsaker. vad ska man säga, musik är livsenergi som vi tar för givet och vi glömmer att det är ett av dom bästa verktygen vi kan ha i vårt känsloliv. 

 

 

 

 

 

 

 

logga

 

Kommentera

