egoterapi på framtisdsvis

karlek-508-1

 

 

meningen med livet är ju att få det mesta man kan av det & att lära sig något på sin resa. vi väljer själva hur den resan skall se ut & hur vi tar vara på våra livserfarenheter. jag valde att försöka förstå mig själv i dom val jag gjort genom livet &  förändra det som gjort att jag är där jag är idag på gott & ont. för det är alldeles för lätt att trampa i gamla spår för att vi väljer att leva efter den mentalitet & den syn som finns på hur vi skall leva våra liv & hur vi skall ta vara på livet.

för mig är det skrämmande att det fortfarande är så otroligt tabu med ensamhet, vi skriker ut att ”ensam är stark” och det är populärt med alla dessa budskap om att bli stark som person, göra mentala livsresor för att göra det som är bra för en själv. men vi väljer att blunda för dubbelmoralen i det. jag kommer att gå in mera på det i senare inlägg då mitt sätt att skriva är inte att redovisa exakt vad jag menar utan få läsarna att tänka kring det som står.

jag valde att ta en livspaus som fortfarande varar på ett vis. det kan man göra på olika vis och det som passar mig i det liv som jag har idag var att ta en paus från allt även fast mitt vanliga liv rullar på. jag lever inte med lyxen som många har att kunna packa en väska & dra iväg för att andas ut, jobba med sig själv på olika sätt eller helt enkellt ”ta semester” från allt, utan får ta vara på det som finns här & nu. jag gör fortfarande det jag kan för att jag & mina älskade barn skall leva ett helt ”vanligt” liv med dom förutsättningar vi har och ändå ta vara å min egoterapi.

nej min utmaning i livet har ju legat på dom yttre faktorerna i dom livsrelationer jag har valt att ha på olika vis i livet & hur jag själv kunnat hamna där. jag valde att ta vara på den lycka jag faktiskt har i att vara ”ensamvarg” för att komma vidare i den utveckling som jag gör på min livsresa. för det är faktiskt sant det som sägs” , vi kan aldrig ändra på någon annan bara hur vi själva väljer att förhålla oss till dem & förändra oss själva. för innerst inne så är det ju jag själv som behöver förändra mycket för att sätta stopp för dom livsval jag gjort och för att inte göra om dom mer.

detta är kanske svårt att förstå om man inte vet mer om mitt liv mer än det som går att läsa här. men den dag då min livshistoria blir offentlig så kommer det att klarna men jag fortsätter att inte lämna ut mer än vad jag gör här oavsätt vad andra må tycka och tänka om det jag skriver här eller om den jag är. för en av dom brister som människan besitter än idag är att döma andra utan att ta reda på sanning & att låta sin egen bitterhet gå ut över andra i stället för att jobba med sig själv.

jag valde att låta mina livsval gå ut över mig själv. att välja relationer som skadar mer än dom gör gott både i kärlek & vänskap på olika vis. jag valde att omge mig med människor som egentligen inte hör hit för att gömma den jag var i något som var allt jag som jag inte borde ha i mitt liv. kanske var det så att all min energi och mina starka sidor tar jag ut i att vara den mamma mina älskade barn är värda utan att egentligen förstå att om man jag låter mig själv fara illa så är det inget som spelar roll. bevisen på att jag är en bra mamma, stark som person eller frisk om ni vill kalla mig det & gör rätt i livet på alla sätt & vis finns ju om & om igen till och med på pappret. men ingenstans finns det nåt som säger nåt om dom livsval i förhållande till människor & hur jag skall tänka om.

det eviga svaret då jag själv försökt att söka dom verktygen är att ”jag är för frisk & stark som person & att min livssituation är för svår. att våran livssituation beror på så kallade yttre faktorer och därför finns ingen hjälp att få” . det var därför jag valde att starta min egoterapi. den har nu följt mig ett tag och den förändras liksom livet gör och nu när jag står med ena foten i det som var & den andra i min/vår nya framtid då är det ensamheten som ger mig dom svar jag behöver få. för svaret på frågan kan man leva med sorg & ondska som stör i sitt liv men ändå leva ett bra & lyckligt liv? ja det svaret är enkelt att ge.

jag har levt med ondska som förstör vår trygghet & sorger i mitt liv länge nu & jag är fortfarande lycklig fastän jag kanske är utmattad av det som livet gett mig i form av svåra prövningar. för allt är inte svart eller vitt. allt är inte jättebra eller jättedåligt. det är människans syn på allt som lider av borderline kan jag tycka ibland där man inte får vara lycklig & må bra om livet är för svårt utan då skall man stämplas på olika vis. alla har sina olika sidor att jobba med för vore vi perfekta & vi aldrig haft något att jobba med så skulle våra hjärtan sluta slå och vårt liv skulle inte längre ha någon mening. men att sluta döma andra & ta ut sin skit på andra för att dölja sitt eget det är bara bevis på att människor är onda hur goda dom än må va.

för på konstiga vis har vi en mall på hur man bör leva sitt liv. vi lever i ett samhälle där starkast vinner men det är en skam att leva i ensamhet. vi skall vara den som är bäst och snyggast men vi måste alltid omges och synas med flesst. vi får antingen är man bäst eller sämst, frisk eller sjuk, rätt eller fel & allt där emellan blundar vi för och låtsas som det inte finns. men var i allt detta finns du? låter du andra bestämma vem du är i ditt liv eller kan du liksom jag välja att bestämma dig för att till slut leva ditt liv på ditt vis så länge det inte skadar någon annan eller är fel på något vis.

för mallen om vad som är rätt eller fel skall egentligen bara handla om hur vi skall bete oss i livet för att inte skada andra eller gå utanför lagar och regler, men allt det andra måste vi ta tillbaka till att bli vårt eget och inte vad vi tror att alla andra vill eller kräver. för om vi inte kan se oss själva och göra vårt liv på rätt vis för att vara den vi är varför har vi då ett varsitt hjärta och en egen kropp? jag valde att sätta stopp för allt det som inte var bra i mitt liv, stanna upp & börja skapa en ny & bättre framtid. det ä’r en långsam process med många stora livsval på olika vis. inte allt kan jag påverka eller göra något åt men det tillhör det som jag inte kan skriva om här. men min egoterapi har hjälpt mig att hitta det som jag saknat, att ta mina livserfarenheter för att skapa ett nytt & bättre liv på egen hand.

 

 

 

 

 

 

 

logga

 

 

 

2 thoughts on “egoterapi på framtisdsvis

  1. Tack för att Du delar med Dig av Ditt liv!
    Det skulle kunna vara jag lika gärna
    inte som kan skriva som Du!
    men det jag har i mitt liv både tidigare och i nutid
    så Tack ännu en gång Maddi
    önskar Dig och de Dina en fin helg
    ödmjukast Ranii

Kommentera

