vad är egentligen att leva i utanförskap

karlek-508-1

 

 

 

jag är väldigt emot som ni som följer min blogg vet att lägga mig i offentliga debatter och komma med starka åsikter mm. men ibland gör jag undantag och nu känner jag att jag faktiskt måste. ja, det gäller det här med barnfattigdomen som senaste dagarna tycks ha väckt svenska folket rejält. fanns egentligen bara en sak som gjorde mig riktigt förbannad och för att skriva vidare så citerar jag min egen kommentar jag lämnat på aftonbladets artikel om den debatt som var i svt igår:  artikel i Aftonbladet idag

det enda jag har att säga om detta är att dessa som tjatade hela debatten om utanförskap för barn i sverige för att dom inte får följa med på klassresa eller inte kan bjuda tillbaka på kalas mm kan först och främst ta reda på vad utanförskap betyder! annars kan jag gladeligen förklara det för dom! håller med han som sa att det handlar bara om pengar! om dom påstår att det är utanförskap så är det endast för att vuxenvärlden tutat i alla dessa barn att om man inte har pengar, märkeskläder, massor av vänner mm så lever man i utanförskap och är inget värd! blir så jävla förbannad! dom vet inte vad dom pratar om när dom pratar om begreppet utanförskap! ta reda på vilka som verkligen lever i utanförskap innan ni skriker i ett debattprogram att det är synd om barn som inte kan åka på klassresa. jag skriver(bloggar) om just detta och vad det egentligen innebär i just den grupp där jag besitter väldigt mycket erfarenhet om detta. sen är det ju faktiskt så att hur lite pengar man än har så kan man inte betala en sak åt sitt barn då är man själv utan mat om så krävs!

nu tänker jag på mitt sätt förklara ännu en gång vad det egentligen är att leva i utanförskap. jag måste då släppa in er lite mer för att kunna ha belägg för mina åsikter i den här debatten men gör det utan att ändå bli för privat som alltid. tycker ni kan börja med att läsa en av dom texter som finns i den här bloggen: medvetenheten om handikapp  (klicka på länken)

om jag skall gå till mig själv vilket är det enda jag kan göra så att leva i utanförskap är något som jag gjort hela mitt liv. att leva i utanförskap kan se ut på olika sätt men som ensamstående, adopterad ”fattig” hbt-mamma till barn med handikapp som går min egen väg har jag upplevt den på många olika sätt genom livet. mina älskade barn lever ju i ett ännu större utanförskap med sina speciella förmågor så jag väljer att säga att vi som familj gör det. självklart drömmer väl också jag om att ha mer pengar så vi också skulle kunna få mer svängrum i livet & självklart önskar jag att jag kunde ge mina barn mycket mer än jag redan gör idag & självklart drömmer jag också om att vara ”rik”. det är naturligt för alla människor. det är hur vi hanterar det vi känner och vad som är verklighet som räknas och som är skillnaden på om våra barn kan vara glada barn ändå eller inte.

för det är ju faktiskt så att det är vi människor själva som skapar utanförskap och vilka som kommer att leva i det genom våra värderingar, våra åsikter, handlingar mm. det messta i livet handlar om pengar och det är ju också en grund till att samhället skall fungera men vi har valt att det skall vara nån sorts måttstock på om vi duger som människor och om vi kan vara lyckliga eller inte. sen att ingen verkar kunna svara på vad egentligen ”barnfattigdom” är förvånar mig inte alls, för om dom som borde förklara sig skulle göra det på riktigt skulle dom få problem då som faktiskt i detta fall har gjort det utifrån mätningar som kanske inte stämmer med verkligheten.

det finns många grupper som lever i utanförskap och jag kan inte eller tänker inte heller gå in på nån annan sån grupp förutom den jag själv tillhör, men det jag står för är att barn som inte har råd med märkeskläder, som inte kan följa med på klassresa, som inte får ha en iphone osv osv gör det inte! där är det alla vuxnas fel att dessa barn upplever det så då vi faktiskt själva lär barn idag vad som är rätt och fel, vad man bör känna eller inte osv. när vi matas med hela tiden att man inte kan vara lycklig om man inte har massor av vänner, inte får vara ensamma på något vis, inte har högsta utbildningen, inte har bästa utseendet, inte har coolaste kläderna eller grejjerna eller inte kan ligga på en strand i thailand minst en gång om år så är vi inget värda, då är det inte så konstigt att t o m den störra delen av alla barn/ungdomar/vuxna upplever att dom måste leva i ett utanförskap. ja men släpp in dom då för fan!

att vara fattig kan man vara på många sätt. jag själv är det med svenska mått mätt utan att behöva redovisa detaljerat hur det ser ut. jag har i alla fall inga 10.000 kr att leva för då alla räkningar är betalda (lever inte på soss och betalar hyra mm själv) snarare långt ifrån. men det är där som ingen förklarar vad man anser att vara fattig i sverige idag egentligen är. det är i sånna fall där som siffrorna saknas, ingen annan stans! men att säga att det finns så mycket ”barnfattigdom” i sverige men inte kunna visa vad dom menar då är för mig en skam. gör om och gör rätt i så fall, för om ni verkligen vill att folk skall kunna förstå vad det är att leva i utanförskap och för att jobbet för att motverka detta skall kunna fortsätta måste man ju göra det på rätt sätt, inte genom att vara som dom flessta och rabbla siffror och komma med orelevanta argument.

återigen utan att bli privat så kan jag meddela att det går att vara lycklig och ha ett mycket bra liv trots att man t o m lever i ett utanförskap och trots att man är ”fattig”. läs hela min blogg så har ni beviset där! det gäller att anpassa sig till den livssituation man har just nu, göra något bra av den och välja att inte  vara ett offer hur illa det än må vara. om jag skulle mäta våran lycka i min lilla familj i det som dessa människor som jag nu skriver om så skulle jag lika gärna kunna ge upp. jag har inget behov att redovisa mitt privatliv här för att bevisa vad jag menar men att stå utanför samhället på alla plan det vet jag hur det är. men jag väljer att inte lägga över den känslan på mina barn! jag väljer att göra allt jag kan för att mina barn ändå skall få växa upp och känna sig värda allt och ge dom det liv dom är värda utifrån dom förutsättningar vi har för livet är mer än att kämpa för att vara någon eller nåt i ”alla andras” ögon.

brukar ofta säga och skriva, se det du har i stället för det du inte har. dags att dessa människor tar sitt ansvar och lyfter fram det relevanta hos människor. vi kommer att förbli i ett utanförskap och känna oss så om inte alla hjälps åt att lyfta fram allt det andra. självklart skall inget barn gå hungrigt eller vara utan tak över huvudet eller inte vara utan kläder men då vill jag faktiskt se bevis på hur många barn i sverige idag som uppfyller dom tre kraven? eller menar ni nåt annat när ni säger ”barnfattigdom” ? för jag anser i alla fall att utanförskap och barnfattigdom är två helt skilda saker!

skulle kunna skriva hela dan om detta men stannar där! som sagt läs min blogg om ni vill veta vad utanförskap egentligen betyder för just den grupp som jag och min underbara lilla familj tillhör och sen kan ni återkomma med eran debatt. jag avslutar med att säga att oavsätt vem som har rätt elelr fel, vem som än gjort bprt sig eller inte i den här sörjan så krävs det fler modiga människor som janne josefsson som i alla fall vågar ta upp samhällsproblemen till ytan oavsätt om han också har rätt eller fel. det låter jag vara osagt!.

 

 

 

 

logga

Kommentera

